Pięknie wyglądająca i dobrze wyposażona pracowania języka polskiego – jak powinna wyglądać w szkole ponadgimnazjalnej?

W dobie wszechobecnej i koniecznej nauki języków obcych, nasz język ojczysty bywa często pomijany i gorzej traktowany, nawet w szkole. Uczniowie nie czytają lektur, nie znają zasad ortografii i interpunkcji, a lekcje języka polskiego stają się „złem koniecznym”. Co więcej, młodzi ludzie często skracają słowa na wzór komunikacji internetowej, a ich codzienny język staje się coraz bardziej ubogi, prosty i wulgarny.

large_barokJęzyk ojczysty jest ważny nie tylko ze względu na konieczność zdania egzaminu maturalnego z tego przedmiotu, ale także – a może przede wszystkim – z powodu pielęgnowania i kontynuowania tradycji naszego kraju. Aby zachęcić uczniów do nauki języka polskiego, warto zadbać nie tylko o dobre wykształcenie i podejście nauczycieli, ale także o najwyższej jakości wyposażenie szkół. Dzięki niemu nauczyciele mogą prowadzić zajęcia w dużo ciekawszy sposób i tym samym zainteresować młodych ludzi tradycją i kulturą Polski. Co więcej, to właśnie odpowiednie pomoce dydaktyczne w dużej mierze wpływają na stopień przyswojenia materiału.

W szkole ponadgimnazjalnej należy zrezygnować z kolorowych i pstrokatych elementów, zastępując je tymi najbardziej funkcjonalnymi i ładnymi. W dobrze prezentującym się pomieszczeniu nauka staje się dużo przyjemniejsza. Trzeba zadbać więc zarówno o dobry wygląd klasy, jak i dodatkowe sprzęty potrzebne do przyswojenia materiału.

O czym należy więc pamiętać podczas wyposażania sali do języka polskiego? Jakie elementy powinny się w niej znaleźć? Oto praktyczne wskazówki i potrzebne sprzęty:

  1. plansze dydaktyczne – uczniowie szybko zapamiętają informacje, jeśli będą oglądać je codziennie – nawet mimowolnie. Na rynku dostępne są między innymi tablice opisujące w punktach epoki literackie czy pojęcia z teorii literatury.

  2. portrety najważniejszych pisarzy i poetów polskich – pełnią one funkcję dekoracyjną, a także pozwalają zapamiętać najistotniejsze dla literatury nazwiska.

  3. kieszonkowe słowniki – języka polskiego, ortograficzne i inne. Dzięki temu każdy uczeń będzie miał do nich dostęp na lekcji. Pozwolą one na wyszukiwanie informacji bez użycia Internetu.

  4. tablica – zwykła, interaktywna lub biała. Jest nieodłącznym elementem każdej klasy i pozwala nie tylko zapisać przerabiany materiał, ale także urozmaicić zajęcia.Czesław Miłosz

  5. rzutnik oraz sprzęt elektroniczny (laptop/komputer, drukarka i inne) – wszystkie te elementy pozwolą na bardziej interaktywne prowadzenie zajęć, wyświetlanie filmów lub prezentacji czy korzystanie z Internetu.

  6. filmy edukacyjne – wiele lektur posiada swoje odpowiedniki filmowe czy specjalne opracowania. Znacznie urozmaicą one zajęcia i ułatwią zrozumienie książki.

Aby zajęcia były ciekawe, ważne jest również zaangażowanie nauczyciela, od którego zależy naprawdę wiele. Powinien on korzystać ze wszystkich dostępnych pomocy dydaktycznych i urozmaicać swoje zajęcia w miarę możliwości. Pomoże to uczniom nie tylko zrozumieć trudne zagadnienia, ale też zainteresuje ich przedmiotem i pokaże, że język polski nie musi być nudny!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *