Zostawić dziecko w przedszkolu czy dać do szkoły o rok wcześniej?

Rodzice pięciolatków często mają problem z podjęciem decyzji dotyczącej dalszej edukacji dziecka. Maluchy w tym wieku mogą kontynuować naukę w przedszkolu, ale mogą również rozpocząć pierwszy etap na szczeblu szkolnym. Niezależnie od wyboru placówki ważne jest, aby udostępnić dziecku pomoce dydaktyczne dostosowane do jego poziomu.

Kiedy warto zostawić dziecko w przedszkolu?

Jeśli maluch wcześniej rozpoczął przygodę z przedszkolem, jest już przyzwyczajony nie tylko do samej placówki, ale także do swoich kolegów i koleżanek. Nowe środowisko szkolne mogłoby być dla dziecka źródłem stresu, dlatego decyzja o posłaniu go do zerówki nie może być pochopna. Ważny jest także emocjonalny poziom pociechy oraz stosunek do nauki. Zdarza się, że pięciolatek jest znudzony typowo dziecięcymi aktywnościami w przedszkolu i wykazuje zainteresowanie literami oraz cyframi. W takim przypadku lepszym pomysłem będzie posłanie dziecka do szkoły o rok wcześniej, aby zapewnić mu pomoce dydaktyczne wspierające naukę czytania i pisania. Jednocześnie warto podkreślić, że w wielu przedszkolach obowiązuje rytm dnia dedykowany młodszym dzieciom. Pięciolatek może nie czuć się komfortowo podczas leżakowania, które w późniejszym etapie będzie dla niego nudnym obowiązkiem. Decyzję o posłaniu pociechy do szkoły najlepiej omówić z nauczycielem, który doradzi właściwe rozwiązanie.

Pięciolatek w szkole – tak czy nie?

Samodzielne maluchy, które dodatkowo wykazują zainteresowanie zabawami o charakterze edukacyjnym, bardzo dobrze odnajdują się w szkole. Warto posłać dziecko do zerówki, szczególnie jeśli jest już na etapie poznawania liter i cyfr. Można sięgnąć po odpowiednie pomoce dydaktyczne, które przygotują malucha do nowych wyzwań. Pod tym kątem warto zwrócić uwagę na książeczki uczące rozpoznawania liter oraz kolorowe zeszyty ćwiczeń z obrazkami. W zerówce pięciolatek zapozna się z nowym, szkolnym trybem dnia, w którym należy podporządkować się konkretnym zasadom. Jednocześnie warto podkreślić, że młodsze dzieci szybko się zniechęcają do nauki, dlatego poznawanie literek i cyferek może zejść na dalszy plan na rzecz zabawy. Jeśli maluch nie jest odpowiednio przygotowany do szkolnych obowiązków, można pozostawić go w zerówce na drugi rok. To doskonałe rozwiązanie w przypadku dzieci, które nie radzą się z rysowaniem szlaczków, a szkoła kojarzy im się przede wszystkim z zabawą z kolegami. Warto również podkreślić, że pięciolatek może czuć się w grupie sześciolatków nieco zagubiony, szczególnie jeśli będzie wykonywał zadania później niż starsze dzieci. Wówczas lepiej pozostawić malucha na następny rok w zerówce, aby w nowej grupie poczuł się pewniej.

Dla rodzica najważniejszym argumentem przemawiającym za wyborem szkoły lub przedszkola dla dziecka powinno być samopoczucie pociechy. Warto wsłuchać się w potrzeby malucha – pięciolatek jest w stanie uargumentować swoje zdanie i wyjaśnić, w jakiej placówce czułby się pewniej. Jeśli decyzję podejmiemy wspólnie z dzieckiem, maluch o wiele chętnie będzie chodzić do przedszkola lub szkoły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *