Jak najlepiej wykorzystać pomoce dydaktyczne w zdalnym nauczaniu?

Jak najlepiej wykorzystać pomoce dydaktyczne w zdalnym nauczaniu?

Zdalne nauczanie z pozoru bardzo różni się od nauczania stacjonarnego. Wielu popada jednak w przesadę i korzysta wyłącznie z ćwiczeń i zabaw online, a to nie o to chodzi. Ważny jest umiar, rozsądek i umiejętność realizowania zadań tak, aby były również wykorzystane klasyczne pomoce dydaktyczne, z których korzystaliśmy dotychczas. To jest możliwe!

Gry planszowe

Granie w gry edukacyjne prawdopodobnie nie jest najbardziej oczywistym z pomysłów na lekcje, ale rewelacyjnie sprawdza się w przypadku nauczania języków obcych. Jednak jak grać, skoro nie można przesuwać pionka? Zasada jest prosta – to nauczyciel rządzi planszą i pionkami, przesuwa, ustawia, przydziela punkty i, co jasne, czyta pytania – jest mistrzem gry. Ale to do uczniów mogą należeć dwa zadania. Po pierwsze odpowiadanie na pytania i tak nie wymaga zazwyczaj zaglądania w karty. Po drugie – rzucanie kostką. Praktycznie każdy ma w domu jakąś grę planszową, do której dołączona jest kostka. Uczniowie pożyczają sobie ją i mogą śmiało używać podczas zajęć. Jeśli nie mają, zawsze pozostaje opcja internetowej kostki do gry. Będą oszukiwać? To dla nauczyciela nie powinno mieć znaczenia, bo nie chodzi o wygraną, a o ćwiczenie słówek. Pomoce dydaktyczne w postaci laszówek wracają do łask i są naprawdę dobrym pomysłem do wykorzystania, również w nauczaniu zdalnym.

Zbiory zadań i łamigłówki

W nauczaniu zdalnym, tak samo jak w nauczaniu stacjonarnym, można korzystać ze zbiorów zadań i różnych książeczek z łamigłówkami. Trzeba uważać na prawa autorskie, więc odradzamy skanowanie i wysyłanie poszczególnych stron, ale można wybrać kilka zadań i na ich podstawie przygotować prezentację, lub po prostu przeczytać na głos zagadkę, a zadaniem dzieci jest odegranie, narysowanie danego słówka czy sytuacji i zaprezentowanie przed kamerą. Można też po prostu wysłać odpowiedź na czacie w programie z którego korzystamy. Zaletą zbiorów zadań jest to, że można je wykorzystywać bez problemu z każdej sytuacji, a takie pomoce dydaktyczne są skuteczne w nauczaniu i dają dużo materiału do pracy przy bardzo różnych tematach lekcji.

Oprogramowanie

Multimedia edukacyjne dla szkół są dostępne na rynku już od wielu lat. Do tej pory nie korzystało z nich wielu nauczycieli, dodatkowym utrudnieniem było to, że w większości wymagały użycia tablicy interaktywnej, a ta w polskich szkołach jest niestety rzadkością. Teraz można tych samych programów używać w nauczaniu zdalnym i jest to świetne rozwiązanie bez względu na przedmiot i typ szkoły, w której pracujemy. Szczególnie polecamy Multimedialne Pracownie Przedmiotowe, program, który jest dostosowany do podstawy programowej i stanowi rewelacyjne wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Przygotowano tu zarówno tradycyjne ćwiczenia, symulacje i filmy, a także gry pomagające w utrwaleniu zdobytej wiedzy. Do korzystania z tego programu i jego zasobów, niezbędne jest posiadanie dostępu do Internetu, co w przypadku lekcji online jest oczywiste (a w szkole nie w każdym przypadku). Zróżnicowane ćwiczenia z pewnością nie będą nudne, a szkoła wreszcie wkroczy w XXI wiek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *