Jak przygotować się do pracy z uczniami z ASD?

Jak przygotować się do pracy z uczniami z ASD?

Dzieci ze spektrum autyzmu potrzebują indywidualnego podejścia. Głównym problemem i wyzwaniem dla ich opiekunów i nauczycieli jest to, że każdy z uczniów jest inny, u każdego zaburzenie występuje w innym stopniu, a zatem nie ma wypracowanej jednej metody skutecznej w większości przypadków. Warto zatem poznać jak najwięcej metod pracy z uczniami ze spektrum autyzmu, można też wykorzystywać uniwersalne narzędzia.

Szkolenia

Podstawą przygotowania do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu jest zdobycie wiedzy teoretycznej. Oczywiście multimedia edukacyjne odgrywają ogromną rolę w procesie kształcenia, ale jeszcze więcej można z nich wyciągnąć, gdy poznamy medyczne i psychologiczne aspekty danego zaburzenia. Dzięki ogólnej i teoretycznej wiedzy, lepiej rozumiemy problem, wczuwamy się w pewnym sensie w sytuację ucznia i lepiej będziemy mogli pomóc mu podczas zajęć. Należy zwrócić uwagę na to, że nietrudno spotkać się z uczniem mającym tego typu zaburzenia. Średnio na 100 dzieci przypada jedno ze zdiagnozowanym zaburzeniem ze spektrum autyzmu, a to stosunkowo dużo, w jednej na około trzy klasy w szkole publicznej.

Udział w szkoleniach pojedynczym lub cyklicznych będzie zatem doskonałym rozwiązaniem, pozwalającym zbadać szerzej interesujący temat i sprawdzić, jak przekuć to wszystko na praktykę. Szczególnie mocno polecamy Zabawę w uczenie dla specjalistów – dwudniowe szkolenie grupowe dla nauczycieli, które może się odbyć w dowolnym miejscu na terenie Polski. Trwa ono dwa dni i składa się z pięciu modułów.

EduSensus przychodzi z pomocą

Gdy już wiadomo, że w szkole uczy się grupka dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ważna jest inwestycja w dobre multimedia edukacyjne, wspierające rozwój młodego człowieka. Należy do nich m.in. oprogramowanie od EduSensus – Spektrum autyzmu PRO. Skierowany jest do nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Jego przeznaczeniem jest wspomaganie terapii ucznia w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zadania czekające na dzieci to przede wszystkim coś, co ma wspierać rozwój ich kompetencji emocjonalno-społecznych oraz komunikacyjnych w bardzo przyjazny, a zarazem skuteczny sposób. Jest to pierwszy tego typu produkt na rynku, którego współautorami są specjaliści z zakresu terapii dzieci z ASD. Integralną częścią oprogramowania jest panel nauczyciela i terapeuty, dzięki któremu mogą oni śledzić postępy uczniów, a to w dużym stopniu ułatwia im pracę. Ciekawą możliwością programu jest także tworzenie własnych komiksów. Dzieci w ten sposób mogą kreować różne problematyczne sytuacje i szukać rozwiązań.

Gry planszowe

Multimedia edukacyjne to ważny element wsparcia terapeuty w pracy z podopiecznym, ale to nie wszystko. Równie ważne są gry edukacyjne wykorzystywane podczas zajęć. Szczególnie polecaną jest gra Złapmy lwa na specjalne potrzeby edukacyjne, przeznaczona dla dzieci od lat pięciu. Ćwiczy się dzięki niej wiele sprawności, takich jak: percepcja wzrokowa, orientacja w przestrzeni, umiejętności językowe czy wnioskowanie. Dzieci bardzo lubią tego typu wyzwania i chętnie korzystają z tej gry.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *