Jak rozwijać pamięć przestrzenną u dziecka? Zabawki 3D

Kształtowanie wyobraźni i pamięci przestrzennej u najmłodszych jest niezwykle ważne. Powinno się zaczynać trening już w najmłodszych latach życia. W czym rzecz i jak się zabrać do rozwijania pamięci przestrzennej u pociechy? Podpowiadamy!

Proste zabawy dla młodszych

Małe dzieci uczą się bardzo szybko dzięki swojej ciekawości i chęci naśladowania innych. Warto wykorzystać tę drugą możliwość, by uczyć najmłodszych pamięci i wyobraźni przestrzennych jak najwcześniej. Z jednej strony mogą pomóc proste zabawy, a z drugiej – opracowane przez specjalistów zabawki. Do pierwszej grupy aktywności domowych zaliczyć można np. zabawę w lustro czy  poruszanie się po bezpiecznej przestrzeni w zgodzie z komendami: „prosto!” „w prawo!”, etc.

Na podobnej zasadzie działają profesjonalne gry edukacyjne, pomagające w treningu pamięci przestrzennej. Jedną z nich jest „Pamięć 3D”, inną – „Pamięć 3D – Kolory”, w których należy odwzorować układ przestrzenny kostek widocznych na kartach za pomocą prawdziwych kostek. Gra zawiera aż 55 różnych wzorów i można ją wykorzystywać na różne sposoby.

Inną propozycją gry edukacyjnej, zgodną z podstawową wersją zabawy w naśladowanie, będzie gra typu „Budowa cieni” lub inna, wykorzystująca ideę lustra. Ta gra w 2004 roku zdobyła ważną nagrodę na rynku niemieckim, właśnie w kategorii zabawek edukacyjnych. Pora, by i polscy rodzice docenili jej zalety. Podstawowym założeniem gry jest zbudowanie takiej piramidki, jaką ma narysowaną na swojej karcie. Ta propozycja jest jednak przeznaczona dla nieco starszych dzieci, które chociaż trochę orientują się w kwestiach przestrzennych i geometrycznych. Mnogość elementów sprawia, że gra nie nudzi się szybko, a kreowanie własnych figur daje nieskończone możliwości na rozwój wyobraźni przestrzennej.

Lustro wiele ma twarzy

Na bardzo podobnej zasadzie działają inne gry edukacyjne, które w swojej koncepcji wykorzystują odbicie lustrzane. Jedną z nich jest „Parawan lustrzany”. Składa się on z kilku luster i można je układać w dowolny sposób. Wykorzystuje się go z powodzeniem od pierwszych miesięcy życia dziecka. Są różne sposoby na pracę z lustrem – można uczyć się symetrii na własnym ciele bądź ustawiać małe przedmioty w różnych odstępach i przy różnych ustawieniach luster. Ta metoda wykorzystywana jest do orientacji w odległości i budowaniu pojęcia o relacjach w położeniu między różnymi przedmiotami.

Na tym pomyśle oparto kolejną grę dla dzieci – „Grę z lusterkiem”. Dzieci mają za zadanie ułożyć w odpowiedni sposób kostki z kształtami geometrycznymi, zgodnie z wylosowanym zadaniem z kartonika. Mimo swojej prostoty, gra nie nudzi się szybko, a korzystać z niej warto już od 5. roku życia dziecka.

Puzzle 3D w służbie nauce

Puzzle nie wydają się na pierwszy rzut oka pomagać w kształtowaniu percepcji młodego człowieka. Jednak szczególnie układanki 3D wykorzystują zdolności myślenia przestrzennego, dlatego zaleca się wprowadzenie ich już w zabawach przedszkolnych. Jednak ze względu na swoje skomplikowanie i niewielkie elementy, dzieci bawiące się puzzlami wymagają stałej obecności kogoś dorosłego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *