Jak dobrać odpowiednie pomoce dydaktyczne do lekcji muzyki?

large_moja-muzyka-4-6-podr_cznik-plus-zagraj-na-gitarzeSą takie zajęcia szkolne, które w swoim założeniu mają zarówno uczyć, jak i bawić, dając radość dzieciom. Jedną z lekcji tego typu jest muzyka, która dla wielu uczniów jest tą ulubioną i najciekawszą, na którą czekają każdego tygodnia. Zajęcia z muzyki odbywają się nie tylko w szkole podstawowej czy przedszkolu, ale także gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. W zależności od wieku uczniów wyglądają jednak trochę inaczej – starsze dzieci uczą się nie tylko śpiewu, tańca czy muzykowania, ale także zagadnień teoretycznych. Pomaga im to lepiej zrozumieć nie tylko historię muzyki, ale także historię i kulturę Polski, Europy i całego świata. Muzyka jest bowiem integralną częścią kultury, która towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów.

Aby zajęcia z muzyki były efektywne i ciekawe, ważne jest wyposażenie szkoły i sali muzycznej. Nie można bowiem prowadzić dobrej lekcji bez kilku, chociaż tych podstawowych, elementów. Warto więc zainwestować w sprzęt potrzebny do prowadzenia doskonałych zajęć, który ułatwi dzieciom przyswajanie wiedzy i urozmaici lekcje. Należy jednak pamiętać o czynnikach, które wpływają na wybór odpowiednich pomocy dydaktycznych. Muszą być one dostosowane do wieku dzieci, a także stopnia ich rozwoju czy ogólnych zainteresowań grupy. Ważne, aby nauczyciel poznał różnego typu pomoce szkolne czy ciekawe gry.

Jakie elementy więc wprowadzić, aby lekcje muzyki nie były nudne?

  1. śpiewanie – to jedna z najczęstszych aktywności podczas zajęć muzycznych. Często odbywa się przy akompaniamencie nauczyciela, który gra na gitarze, pianinie lub innym instrumencie. Ciekawą alternatywą są także płyty CD z piosenkami, które dobrać należy do wieku uczniów. Przedszkolaki czy młodsi uczniowie ucieszą się podczas śpiewania radosnych i skocznych piosenek, natomiast w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej warto wprowadzić utwory powszechnie znane, zarówno z muzyki POP lub ROCK, jak i pieśni patriotyczne czy ważne kulturowo.

  2. wspólne muzykowanie – uczniowie chętnie uczą się prostych piosenek czy utworów, które mogą wykonywać podczas zajęć. W każdej sali muzycznej powinny znaleźć się więc proste instrumenty, jak dzwoneczki na rękę, marakasy, flety lub cymbałki.large_henryk-wieniawski-portret

  3. nauka tańca – w zależności od wieku uczniów można dobrać zaawansowanie tańca. Młodsze dzieci zachwycą „kaczuszki” lub naśladowanie ruchów nauczyciela, a starsi uczniowie uczyć mogą się tańców narodowych lub towarzyskich. Świetnie sprawdzą się tutaj filmy edukacyjne, zawierające naukę tańca krok po kroku.

  4. zajęcia teoretyczne – powinny odbywać się zwłaszcza w starszych klasach. W sali znaleźć powinny się więc plansze dydaktyczne, portrety kompozytorów czy książki z nutami.

Lekcje muzyki pomagają wykształcić poczucie rytmu, usprawnić koordynację ruchową oraz interpretację dźwięków ruchem, a także rozbudzić zainteresowania muzyczne. Odpowiednio poprowadzone przez nauczyciela są integralną częścią nauki dziecka, z której nie można zrezygnować. Co więcej, wspólny śpiew czy taniec umacnia więzi między rówieśnikami i pomaga nawiązać głębsze relacje podczas wspólnej zabawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *