Są takie zajęcia szkolne, które w swoim założeniu mają zarówno uczyć, jak i bawić, dając radość dzieciom. Jedną z lekcji tego typu jest muzyka, która dla wielu uczniów jest tą ulubioną i najciekawszą, na którą czekają każdego tygodnia. Zajęcia z muzyki odbywają się nie tylko w szkole podstawowej czy przedszkolu, ale także gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. W zależności od wieku uczniów wyglądają jednak trochę inaczej – starsze dzieci uczą się nie tylko śpiewu, tańca czy muzykowania, ale także zagadnień teoretycznych. Pomaga im to lepiej zrozumieć nie tylko historię muzyki, ale także historię i kulturę Polski, Europy i całego świata. Muzyka jest bowiem integralną częścią kultury, która towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów.
Aby zajęcia z muzyki były efektywne i ciekawe, ważne jest wyposażenie szkoły i sali muzycznej. Nie można bowiem prowadzić dobrej lekcji bez kilku, chociaż tych podstawowych, elementów. Warto więc zainwestować w sprzęt potrzebny do prowadzenia doskonałych zajęć, który ułatwi dzieciom przyswajanie wiedzy i urozmaici lekcje. Należy jednak pamiętać o czynnikach, które wpływają na wybór odpowiednich pomocy dydaktycznych. Muszą być one dostosowane do wieku dzieci, a także stopnia ich rozwoju czy ogólnych zainteresowań grupy. Ważne, aby nauczyciel poznał różnego typu pomoce szkolne czy ciekawe gry.
Jakie elementy więc wprowadzić, aby lekcje muzyki nie były nudne?
-
śpiewanie – to jedna z najczęstszych aktywności podczas zajęć muzycznych. Często odbywa się przy akompaniamencie nauczyciela, który gra na gitarze, pianinie lub innym instrumencie. Ciekawą alternatywą są także płyty CD z piosenkami, które dobrać należy do wieku uczniów. Przedszkolaki czy młodsi uczniowie ucieszą się podczas śpiewania radosnych i skocznych piosenek, natomiast w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej warto wprowadzić utwory powszechnie znane, zarówno z muzyki POP lub ROCK, jak i pieśni patriotyczne czy ważne kulturowo.
-
wspólne muzykowanie – uczniowie chętnie uczą się prostych piosenek czy utworów, które mogą wykonywać podczas zajęć. W każdej sali muzycznej powinny znaleźć się więc proste instrumenty, jak dzwoneczki na rękę, marakasy, flety lub cymbałki.
-
nauka tańca – w zależności od wieku uczniów można dobrać zaawansowanie tańca. Młodsze dzieci zachwycą „kaczuszki” lub naśladowanie ruchów nauczyciela, a starsi uczniowie uczyć mogą się tańców narodowych lub towarzyskich. Świetnie sprawdzą się tutaj filmy edukacyjne, zawierające naukę tańca krok po kroku.
-
zajęcia teoretyczne – powinny odbywać się zwłaszcza w starszych klasach. W sali znaleźć powinny się więc plansze dydaktyczne, portrety kompozytorów czy książki z nutami.
Lekcje muzyki pomagają wykształcić poczucie rytmu, usprawnić koordynację ruchową oraz interpretację dźwięków ruchem, a także rozbudzić zainteresowania muzyczne. Odpowiednio poprowadzone przez nauczyciela są integralną częścią nauki dziecka, z której nie można zrezygnować. Co więcej, wspólny śpiew czy taniec umacnia więzi między rówieśnikami i pomaga nawiązać głębsze relacje podczas wspólnej zabawy.